Бълхи и цигански сватби
Циганите в 15-хилядния ромски кв. Изток в Кюстендил са притеснени от докладна, която ще бъде гледана в минипарламента в четвъртък Тя е за забрана „провеждането на сватби, семейни и други частни събирания на места общинска собственост като тротоари, площади, улици, междужилищни пространства, градини, паркове и др. територии, както и в открити частни имоти, с което се нарушава обществения ред и спокойствието на гражданите, казаха активисти. Сватбите в гетото продължават по две-три денонощия, като децибелите са качват до нечовешки размери. Тази наредба ще направи такива празненства и чалга маратони на майчиния език невъзможни. „Ще искаме да ни се разясни тая наредба. Нашите сватби продължават от 16 до 22 часа. Дали ще има ограничения в децибелите, или изобщо няма да се допуска сватба след определен час. За нас е важно да знаем. Ще отидем при кмета на общината Петър Паунов да попитаме какво се има предвид с тая забрана“, каза известният в квартал „Изток“ общественик, шеф на читалището в махалата, координатор на международна фондация Сашо Кръстев-Яо.
При соца циганите също се женеха, но не толкова пищно. В Дупница, кв. Горна махала . като удареха тъпана, българите от кв. Спартак отсичаха: „Тия пак намешаха бълхите“. Сега намешават пари – никой ни им търси да доказват произхода им, самочувствие, независимо, че младоженците са видимо неграмотни, ама я вижте тоалетите им. 33-годишен дизайнер от махалата е мечтата на всяка булка, искаща да е единствена и уникална на сватбения си ден. Емил Валентинов наследил уменията в шивачеството от чичо си, чието име носи, а той от бабата в семейството – Бойка Димитрова, която била известна шивачка в региона. Завършил професионалната гимназия по лека промишленост с идеята да стане дизайнер, искал да шие рокли, за да прави жените хубави за сватбения им ден. Започнал бизнеса със старата машина на баба си. Сега ателието му е пълно с модерни машини, но все още по–голямата част от шева по булчинските рокли се прави от него и то с игла и конец. „Най–семплата рокля се прави за шест часа от – до, казва Милчо, като допълва, че дамите напоследък предпочитали по сложни рокли, които отнемали от 20 до 40 часа шев. Самите рокли път стрували между 300 – и 1000 лв., а всяка ромска булка си прави по три, че и четири рокли. “Обикновено правя по три рокли, две за булката и една за майка й”, казва Милчо. За клиентките от столицата или съседните градове поръчването на една рокля при кюстендилския дизайнер им коства 24 часа прекарани в града, като след това си тръгват със сватбения тоалет. “Едно денонощие ми стига, за да завърша напълно една сватбена рокля”, казва дизайнерът. Той осигурява изцяло платовете, като за една рокля отиват 60 метра плат, както много камъни и други украшения. Ромските булки често след сватбата превръщат булчинските си рокли в украса за бебешките кошчета и креватчета, като цветът на роклите е съобразени с това, какви деца искат, разказва Милчо. Кюстендилският “Валентино” прави и мъжко облекло, но е гения на ромските булченски тоалети.
Пък нека общинарите да забраняват вдигането на шум от 23 до 7 часа сутрин. Не им е първа забрана. В гетото не могат да гласуват – записани са в смесени секции, на 2 км. от гетото. Искаха да им закриват училището, кметството им е закрито отдавна. Каруците им не могат да се движат към центъра на града, а за други дестинации им издават пътен лист. Да им пука на братовчедите? Пред ателието на дизайнера Милчо Валентинов е стълпотворение – булки и кандидат-булки, свекърви и кандитат-свекърви, тъщи и кандидатки, кумове и пр. Шият по три-четири рокли.
ZЮг News
Последни коментари